Dag 6: Jasper - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Pims Reuver - WaarBenJij.nu Dag 6: Jasper - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Pims Reuver - WaarBenJij.nu

Dag 6: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Pims

06 Augustus 2017 | Canada, Jasper Park Lodge

Vandaag vertrekken we vroeg om op weg te gaan naar Jasper.
We zijn voor alle bussen met Aziaten bij Lake Louise en kunnen gelukkig weer ‘voor de deur’ parkeren. Er zijn nu nog genoeg plekjes op de hot spots om tussen alle fotograferende mensen een paar mooie foto’s te maken. Op het moment dat wij weer vertrekken zijn er inmiddels de nodige bussen gearriveerd en wordt het dringen (of in ieder geval wachten) voor een mooie foto.
Het is dat de berg met sneeuw zo’n mooie achtergrond is, maar eigenlijk vinden wij Emerald Lake mooier dan Lake Louise.
Dan gaan we over de Ice Field Parkway verder op weg naar Jasper.

En dan zien we een beer!

Nou ja zien…ik (Inge) zie alleen een stukje vacht, maar we tellen ’t toch!
Als we verderop mensen langs de kant van de weg het bos zien fotograferen, weten we dat daar iets te zien is.
Als echte toeristen duiken wij ook de berm in en zelfs als we horen dat er een beer met jong is gezien stappen we net als die andere mensen uit om te gaan kijken (en fotograferen natuurlijk).
Het lijkt even alsof we te laat zijn, maar dan ontstaat er opwinding. Daar! Daar! En verrek! We zien een stukje zwarte vacht tussen de bomen lopen en de boompjes zwiepen heen en weer. Op slechts 3 meter schuin onder ons – niks 100 m afstand houden dus. Ik knip wat in het wilde weg met m’n fototoestel half over de schouder van een Canadees, want ja we zijn wel een beetje dom bezig, maar nog niet helemaal gek geworden natuurlijk. Ik ga mooi niet vooraan staan. We hebben de foto’s inmiddels grondig bestudeerd en er staan hele mooie boompjes en struiken op, hier en daar een zwarte vlek, maar de beer en haar jong, nee die niet. En meer dan dat zwarte stukje vacht dat door de bomen bewoog zie ik ook niet meer, maar de rest heeft meer geluk.
Melle was een stukje verder gelopen en hij zag de moeder haar kop naar hem en de mensen langs de weg draaien voordat ze het bos in liep. Het kleintje huppelde er achter aan. Natuurlijk had hij zijn telefoon en zijn go pro mee, maar die heeft hij in zijn zak laten zitten.
Sieb heeft de beer ook nog stil zien zitten/staan en Peet zag de moeder en het kleintje ook van bovenaf op de rug.
Een paar meter verder zagen mensen de beer weer leek het, dus wij gingen daar ook nog even kijken. Plots zwiepten de takken van het boompje voor ons en horen we iets kraken. We deinzen allemaal achteruit, maar het was gelukkig geen boze mamabeer, maar een eekhoorn die uit het boompje kwam.
Genoeg spanning voor dat moment!
Maar we noteren: op dag 6 hebben we een beer gezien (het stukje zwarte vacht zat aan de beer vast, dus is ook een beer).

Verder over de Ice Field Road komen we langs Mount Athabascan en een coole gletsjer. We stoppen ook bij de Athabasca Falls voordat we de Wapiti Campground in Jasper oprijden. Een prachtige camping in het bos aan de Atabascan River. Ook bear country natuurlijk; wij kamperen in hun wereld.

’s Middags lekker gezwommen in Lake Edith en gegeten bij de KFC –vanwege de wifi natuurlijk ;-) Helaas hadden ze geen wifi, dus vandaar dat de laatste paar verslagen pas later zijn gekomen.

Onderweg hebben we nog berggeiten en elk/herten gezien en op de camping zitten heel veel eekhoorntjes en een paar raven.
Net zoals alle dagen is het vandaag ook weer een mooie, warme dag. Kan niet beter dus!

• 08 Augustus 2017 - 20:15

Nel:

Hallo lieve schatten,
    Wat heerlijk om weer wat van jullie te horen. Wouw, Inge wat een uitgebreid verslag, daar ben je wel even mee bezig. Dat berenverhaal herken ik wel maar jullie gaan er vast wel een zien. Uit de auto gaan als er een moeder met jong loopt is niet echt verstandig